Time is money

Liefste lezers,

'Time is money' zal bij de meesten onder jullie al wel bekend in de oren klinken. Nog twee weken te gaan en de examens staan daar al voor de deur. Zijn wij daar wel klaar voor om binnen twee weken examens af te leggen? Hoe is het met het welzijn van de hogeschoolstudent? Dit zijn vragen waar niet-studenten te weinig bij stil staan. Ik was dan ook echt blij toen ik dit artikel gisteren zag staan in de Knack. 'In ons hoger onderwijs voltrekt zich een stille ramp.'  



Online Artikel 'In ons hoger onderwijs voltrekt zich een stille ramp'
Foto bron: Knack 


Over het artikel 

Het artikel gaat over het welzijn van de hogeschoolstudent. Er is een enquête afgenomen waaruit blijkt dat veel studenten problemen ervaren. Bij 3/4 studenten is de werkdruk ervaren als zwaarder of veel zwaarder. De grote zelfstandigheid en moeilijkere planning zijn zoals verwacht het vaakst aangeduid als reden. Leerstof zelfstandig leren duurt nu eenmaal langer om te verwerken. Maar bij veel studenten komen andere reden ook nog ter sprake. Zoals slechte concentratie, zorgen voor gezinsleden,... . 3/4 van de studenten voelen zich dan ook slechter of veel slechter in vergelijking met voor de maatregelen. Opvallend is dat 80 procent van de eerstejaars zich eenzaam voelen en bijna 40 procent zich angstig voelen. Studenten worden geconfronteerd met het missen van vrienden/liefjes, zieke familieleden,depressies,... allemaal zaken die het welzijn naar beneden halen. Veel professoren doen hun uiterste best maar toch wordt er niet gedacht aan het welzijn van onze studenten. Soms willen studenten te hard hun best doen. Het enige wat ze werkelijk tekort hebben is een beetje extra tijd. 



Mijn visie

Ik, studente Sociaal werk herken mezelf ook heel erg bij de resultaten van deze enquête. Dag in dag uit ben ik bezig voor school. Bij het ene vak lukt het goed om online les te volgen,bij het andere vak is het dan weer een ramp. Het zelfstandig leerstof verwerken is dan ook enorm tijdsintensief. Elke keer weer onderschat ik de tijd die ik nodig heb om een vak te verwerken. 

Binnen twee weken zijn de examens daar. Ik krijg alweer stress als ik hieraan denk. "tijd" is het woordje waar ik mij al wekenlang zorgen over maak. Wanneer zal ik eens tijd vinden om boodschappen te doen voor mijn zieke oma? Wanneer kan ik eens tijd vrij maken voor wat ontspanning? Het enige wat ook ik werkelijk tekort heb is een beetje extra tijd, net zoals veel andere studenten. Ik denk dat de examens in juni voor veel mensen een ramp zullen zijn. Denk maar aan studenten die net een familielid verloren hebben,studenten die ziek waren of wat dan ook. Ook zij moeten met minder tijd toch al die examens maken. Want leerstof kennen primeert boven alles. 




We mogen van geluk spreken dat er docenten zijn die ons ondersteunen en online lessen aanbieden. Ook wij mogen van geluk spreken dat we de kans hebben gekregen om een blog te schrijven i.p.v een examen. Dat is dan toch één examen minder :). Ik hoop oprecht dat er extra aandacht wordt besteed aan het welzijn van een student. Zodat we depressies bij studenten niet in de hand gaan werken.





Study Occasion
Bron foto: redbull.com

Dit cartoon is oorspronkelijk bedoeld als reclame voor redbull. Ik vond dit dan ook heel toepasselijk bij deze blog. Het cartoon illustreert iemand die aan het sporten is, online les aan het volgen is, aan het studeren is,... . Iemand die net zoals veel studenten teveel hooi op hun vork nemen. Studenten die te goed hun best willen doen. 


Liefs,

een bezorgde student 


bronnen:

Meys, J. (2020, 8 mei). “In ons hoger onderwijs voltrekt zich een stille ramp”. Geraadpleegd op 9 mei 2020, van https://www.knack.be/nieuws/belgie/in-ons-hoger-onderwijs-voltrekt-zich-een-stille-ramp/article-opinion-1596937.html?cookie_check=1589047736

Reacties

  1. Dag Kelsey, ik vind dat je een hele mooie, klaar en duidelijke blogpost schreef. Ik kan me er namelijk helemaal in terugvinden. Ik heb ook gewoon een beetje tijd te kort. Ik ben een week ziek geweest en had ook een periode waarin ik het mentaal moeilijk had. Dit zorgde ervoor dat ik mij niet kon focussen op schoolwerk. Het is inderdaad belangrijk dat hiermee rekening gehouden wordt, want niemand weet waar iemand anders doorheen moet of wat er in die persoon omgaat. Groetjes en veel succes!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

nadamar 0202

Netflix & Chill: rampenfilms

Overlevingsgids voor studenten