nadamar 0202

Liefste lezers,

Als je de letters en cijfers van de titel omdraait, bekom je ramadan 2020. Het idee om deze post te schrijven is omdat de ramadan wel een rol speelt in mijn leven. Op deze manier kunnen jullie mij nog wat beter leren kennen! 

Veel leesplezier 


فريق سفــراء السعادة  تهنئكم بمناسبة حلول شهر رمضان المبارك أعاده الله علينا وعليكم بالأمن والأمان
Ramadan
Bron foto: pinterest.com

Wat is de ramadan? 

Ramadan is de negende maand in de islamitische kalender, het is een heilige maand. Het begon dit jaar op 23 april en eindigt op 23 mei 2020. In deze periode willen ze zichzelf zuiveren, dat doen ze door te vasten. Zolang het licht is mogen ze niet eten of drinken, seks en bekvechten zijn ook verboden. Elke avond mogen ze een Tarawih-gebed doen, dit is niet verplicht en gebeurt in de gebedshuizen. Als je een kind bent, of je bent zwanger, ziek of je hebt je menstruatie's dan hoef je niet mee te doen. Gezondheid gaat nog altijd voor. Dit kun je dan compenseren door de vastenperiode later op het jaar in te halen of een maaltijd betalen voor mensen in nood. Aan het eind van de vastentijd is het Suikerfeest, dit duurt drie dagen. Er worden cadeau's gegeven naar elkaar, en allerlei zoetigheden gegeten. Ze genieten van elkaar, eerst met de familie en erna met vrienden. 



Islam - Suikerfeest
Suikerfeest
Bron foto: pinterest.com 


Ramadan 2020

Moslims die in de zorgverlening werken mogen het vasten nu doorbreken. De gebedshuizen waar moslims hun Tarawih-gebed normaal gezien doen, blijft gesloten. Dit kan nu enkel nog thuis gebeuren, alleen onder de familieleden. Er worden video opnames gemaakt vanuit de moskee van Brussel om de moslims toch een beetje te ondersteunen. Het winkelen moet meer verspreid worden, het is aangeraden niet enkel in de avond te winkelen. Vrienden of familie uitnodigen is natuurlijk ook verboden, iets wat de ramadan net zo typeert. Het is normaal gezien een maand waar familie en vrienden centraal staan. 



De rol in mijn leven

Eventjes voor de duidelijkheid, zelf doe ik niet mee met de ramadan. ik ben geen moslim en wachten om te eten/drinken tot de avond zou voor mij toch wat te moeilijk zijn :). Bij mijn mama woon ik op een boerderij. We hebben een tal van dieren zoals lama's, geiten, pony's maar vooral schapen. Ik heb ze nog niet kunnen tellen maar ik denk een stuk of 700. Momenteel is het hier heel rustig aangezien het ramadan is. Maar dit zal niet lang meer duren. Van zodra de ramadan voorbij is, is het hier thuis een echte 'zottekot' om het op zijn West-Vlaams te zeggen. Moslims komen van heel ver om schapen te kopen bij ons. Ik heb ook een moslim vriendin, iemand dat me heel nauw aan het hart ligt. Elk jaar opnieuw sta ik ervan versteld dat ze zit volhoudt. Ik kan me nog goed herinneren dat we in de middelbare school een loopwedstrijd hadden. We moesten vijf kilometer lopen, het was toen ook heel warm. Zelf toen het snikheet was, dan nog dronk ze zelf geen water.    


Nog eventjes en de ramadan is voorbij. Op 23 mei is het Suikerfeest, weliswaar zal dit op een heel andere manier verlopen dan normaal. De eerste keer dat dit feest zonder familie of vrienden zal plaatsvinden. Zelf ben ik ook benieuwd hoe het hier thuis zal verlopen. 



Ben jij ook benieuwd hoe moslims de ramadan nu beleven? Dan is dit filmpje ideaal om eens te bekijken! 


https://www.facebook.com/vrtnws/videos/ramadan-in-de-wereld-hoe-beleven-moslims-wereldwijd-de-ramadan-in-deze-coronatij/703255777176341/?__so__=permalink&__rv__=related_videos



Liefs, 
Kelsey


Bronnen:

Wat is ramadan? (z.d.). Geraadpleegd op 18 mei 2020, van https://www.samsam.net/religie/ramadan

Hafsaoui, S. H. (z.d.). Wat is de ramadan. Geraadpleegd op 18 mei 2020, van https://npofocus.nl/artikel/7799/wat-is-de-ramadan

Ramadan begint op 24 april: moskeeën blijven gesloten en zorgverleners mogen indien nodig het vasten onderbreken. (2020, 16 april). Geraadpleegd op 18 mei 2020, van https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/16/ramadan/






Reacties

  1. Hey Kelsey, ikzelf schreef ook een blogpost over de ramadan (go check it out ;)) en heb ook een moslimvriendin die hieraan meedoet. Zij vertelde er al veel en ik stond in het middelbaar ook versteld van hoe goed zij meedeed met alle lessen in de vlakke zon ondanks dat ze niet at of dronk.
    Ik vind het interessant om te lezen dat jullie thuis een boerderij hebben met zo veel schapen. Dit wist ik nog niet over jou. Het is leuk om je via deze weg beter te leren kennen. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Kelsey

    Eerst en vooral: de titel van deze post vind ik erg origineel!
    Ik vind het super hoe je het islamitische geloof aanhaalt.
    Het was ook indrukwekkend om te lezen dat jullie zoveel schapen hebben die uiteindelijk worden geofferd door mensen uit de islam.
    Dit was een leuke post om te lezen!

    Groetjes Hanne

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Netflix & Chill: rampenfilms

Overlevingsgids voor studenten