Anne Frank en haar eenzaamheid

Liefste lezers,
Nu zit ik hier in het zonnetje te genieten van een ijsje. Mijn hond dat constant de aandacht opeist en ik geen blijf meer weet met de stress voor al dat schoolwerk. Ik voel me eenzaam maar ik heb wel elke dag genoeg werk om mijn dagen te vullen. Ik moest even denken aan de tijd van de tweede wereldoorlog. Toen Anne Frank opgesloten zat in een klein kamertje. Als je onze situatie vergelijkt met toen, kunnen we wel wat gelijkenissen vinden. Graag neem ik jullie eens mee in mijn visie.

Veel leesplezier!



Anne Frank een joods meisje


Anne Frank wordt in 1929 geboren in Frankfurt. In 1933 brak de tweede wereldoorlog uit toen Hitler aan de macht kwam. Ze vluchten uit angst naar Amsterdam. Voor haar dertiende verjaardag kreeg Anne een dagboek waar ze haar verhalen neer schreef. Wanneer de situatie escaleert besluit de familie om onder te duiken. Dit was in een ruimte achter het kantoor van de vader van Anne. Samen met nog een andere familie deelden ze deze ruimte. De enige connectie met de buitenwereld was met de collega's van Anne's vader. Zij brachten hen dagelijks voedsel. Het leven in een geheime ruimte was heel moeilijk. Ze moesten binnen blijven, hadden weinig ruimte, weinig frisse lucht... . Irritaties lopen op en de verveling was een veel voorkomend probleem. Om de verveling wat tegen te gaan schreef Anne in haar dagboek. Over de gebeurtenissen in het Achterhuis. Haar gevoelens en haar denkwijze beschreef ze ook. Door het sociaal isolement voelde Anne zich depressief en eenzaam. Haar eenzaamheid werd dan nog eens versterkt door elke dag met dezelfde mensen in isolement te zitten. Elke dag was er die angst om gevonden te worden. 



Grondig vernieuwde Anne Frank Huis opent de deuren 2018
De ingang van het achterhuis.
Bron: www.pinterest.be
Anne Frank: Her Life in Pictures, Some of Them Are Rare That You May Not Have Seen Before ~ vintage everyday
Een foto van Anne Frank toen ze dertien was.
Bron: www.pinterest.be



De link tussen de situatie van toen en die van nu.


Het leven van Anne Frank kun je linken aan deze hedendaagse situatie. Anne en haar familie moesten onderduiken in een kleine ruimte en mochten niet buiten komen. Ze kwamen terecht in een sociaal isolement. Elke dag samen moeten zitten met dezelfde mensen brengen veel irritaties naar boven. Het sociaal isolement zorgt voor eenzaamheid. Herkennen wij dit ook niet? Door de corona maatregels moeten wij ook in ons eigen kot blijven met dezelfde gezinsleden. Velen onder ons voelen zich erg alleen en we voelen ons niet begrepen. We hebben het gevoel dat er niet geluisterd wordt naar ons. Ook Anna had hier problemen mee. Ze dacht ook dat niemand haar begreep. Dit zorgt ervoor dat er sneller depressieve gevoelens naar boven komen en ons eenzaam gaan voelen. Anne en haar familie leefden dagelijks met de angst om niet gevonden te worden. Ze zijn ontzettend bang van de nazi's. Ook wij leven met een voortdurende angst om niet besmet te worden. 



Leuk weetje 

Terwijl ik opzoekwerk aan het doen was, kwam ik een online videodagboek tegen van Anne Frank. Een personage die Anne speelt, filmt zichzelf in het Achterhuis. Zo kun je jou goed verplaatsen in de situatie van toen. Het is zeker de moeite waard om dit te bekijken het is zeer boeiend! 
Link videodagboek:

Moest je nieuwsgierig zijn hoe het huis er toen uitzag, op deze link kun je een filmpje terug vinden van het huis. 

https://www.annefrank.org/nl/over-ons/wat-we-doen/publicaties/het-anne-frank-huis-virtual-reality/

Wil je nog meer te weten komen over Anne Frank? In Amsterdam staat het beroemde museum van Anne frank. Jammer genoeg is dit nog tot 31 mei gesloten. Het is zeker eens de moeite waard om dit eens te bezoeken! Zelf ben ik daar ook al geweest. Het was een hele unieke ervaring. 





Het Achterhuis | Anne Frank Stichting
Anne haar kamer, foto van het museum.
Bron foto: Annefrank.org




Zoals ik al eerder aangaf kunnen we onze situatie dus best wel vergelijken met die van Anne Frank. Alhoewel zijn er toch wel wat verschillen. Wij kunnen nog even een wandeling maken of eens bellen met iemand. Als we het eens moeilijk hebben, is er altijd wel een vertrouwenspersoon waar we ons verhaal aan kwijt kunnen. In die tijd van Anne Frank kon je niemand vertrouwen.


Liefs,
Kelsey 


bronnen:

Anne Frank: Het achterhuis van Anne Frank. (2020). Geraadpleegd op 22 april 2020, van https://www.storyboardthat.com/nl/lesson-plans/anne-frank-het-achterhuis-van-anne-frank

Wie is Anne Frank? (2020, 6 april). Geraadpleegd op 22 april 2020, van https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/wie-is-anne-frank/


Historiek. (2019, 2 december). Anne Frank (1929-1945) – En haar dagboek ‘Het Achterhuis’ Geraadpleegd op 22 april 2020, van https://historiek.net/anne-frank-1929-1945/4871/

Reacties

  1. Dag Kelsey, dank je wel voor je interessante blog. Zelf schreef ik ook een blog waarin ik het verhaal van Anne Frank verwerkte. We kunnen onze situatie enerzijds wel vergelijken met deze van Anne toen maar anderzijds ook helemaal niet. Je geeft dit duidelijk weer en het was leuk en leerrijk om te lezen. Groetjes, Huismus

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

nadamar 0202

Netflix & Chill: rampenfilms

Overlevingsgids voor studenten